Elke SEO-specialist zal het beamen: goede content op je website is een essentieel onderdeel bij het vergroten van jouw online zichtbaarheid. Met een gebalanceerde cocktail van short tail- en long tail-keywords, voldoende zoekwoordvariatie, de juiste zoekwoorddichtheid en treffende headers weet jij als geen ander zoekverkeer naar je website te trekken. En hoe mooi zou het zijn als al deze zuurverdiende bezoekers ook nog eens precies doen wat jij wil: converteren? Is ie weer: goede content! Met deze tips til jij je copywriting-skills naar een hoger niveau, lees je mee?

De kunst van het overtuigen

Bezoekers naar je website trekken is belangrijk, maar het uiteindelijke doel van je site is natuurlijk conversies binnenhalen. Of je nu wil dat je gebruikers een aankoop doen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of een afspraak inplannen; als je websiteverkeer niet de gewenste actie onderneemt, dan hebben al je inspanningen weinig zin.

Er zijn verschillende manieren om je bezoekers de juiste kant op te sturen. Zo is er conversieoptimalisatie (CRO), waarbij psychologische kennis en tools worden ingezet om van je bezoekers klanten te maken en om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Daarnaast kun je ook slim gebruikmaken van je content om je gebruikers aan te sporen tot actie. Hier komt slimme copywriting om de hoek kijken.

Waar SEO-content focust op maximale relevantie en zichtbaarheid in de zoekmachine, richt copywriting zich op het schrijven van wervende teksten. Door de twee te combineren op je webpagina’s, pak je het beste van beide werelden mee. Aan de ene kant begrijpt de zoekmachine waar jouw pagina over gaat en kan de pagina hoog positioneren in de zoekmachine, en aan de andere kant overtuig je direct je lezers om te converteren. Maar hoe doe je dat precies?

Pak je lezers in met een ijzersterke categoriepagina

Categoriepagina’s met een overzicht van jouw producten of diensten zijn dé plek op je website waar de meeste relevante bezoekers op terechtkomen. Landt iemand via een zoekterm met daarachter een bepaalde zoekintentie op één van je categoriepagina’s, dan mag je ervan uitgaan dat je een geïnteresseerd publiek te pakken hebt. ‘Geïnteresseerd’ mag je hier wel met een korreltje zout nemen. De kans dat je bezoeker alle content op jouw categoriepagina van A tot Z leest is erg klein, maar de interesse in jouw product of dienst is er weldegelijk. Aan jou om dus zo snel mogelijk de aandacht van je lezer te pakken.

Trek de aandacht

Als je publiek überhaupt al een oog op je tekst werpt, dan zal het waarschijnlijk een vlugge blik zijn. 79% van de mensen leest een webtekst namelijk scannend, heel gericht op de informatie die ze nodig hebben. Trek daarom de aandacht met relevante en pakkende headers als tussenkopjes, of licht de belangrijkste kernwoorden (spaarzaam!) uit door middel van typografische effecten.

Doorgaans scannen we teksten in een F- of E-vorm: we lezen de eerste alinea, wellicht een glimp van het middenstuk en pakken met een beetje geluk nog de laatste alinea mee. Hou daar ook rekening mee bij het schrijven. Zet de belangrijkste en interessantste informatie direct in de eerste alinea, die idealiter al boven je assortiment wordt geplaatst.

Zorg er ook voor dat daar de sappigste unique selling points (USP’s) van je bedrijf worden genoemd. Waarom moet de potentiële klant specifiek bij jou dat product of die dienst afnemen, wat maakt jullie bijzonder en uniek? Sluit de eerste en de laatste alinea af met een pakkende call to action (CTA) die je bezoeker precies vertelt wat er van hem verwacht wordt, zoals verder lezen, je assortiment bekijken of direct online bestellen.

De vinger op de zere plek

Welk gevoel is nog sterker dan blijdschap? Nee, niet de liefde – het antwoord is pijn. Een winstgevoel is fijn, maar het effect van een verliesgevoel is psychologisch gezien nog vele malen groter. Pijn knaagt, en dat willen we natuurlijkerwijs voorkomen. Mensen zullen er doorgaans dan ook alles aan doen om pijn te voorkomen of verhelpen. Met andere woorden, pijn spoort aan tot actie.

Om die reden zijn er verschillende klassieke copywritingformules die in de kern allemaal op hetzelfde neerkomen: leg de focus op het probleem van je potentiële klant; benadruk de pijnpunten. Zorg er daarbij voor dat je doelgroep zich aangesproken voelt. Vermijd bijvoorbeeld passieve zinsconstructies en spreek je publiek aan met ‘je’ of ‘u’. Vervolgens introduceer je de oplossing voor het probleem: jouw product of dienst.

Net dat laatste zetje: de productpagina

De laatste stap voordat je klant gaat converteren: de productpagina. Dit is hét moment om alle laatste twijfels weg te nemen. En hoe doe je dit anders dan met een sterk staaltje content? In het geval van productteksten geldt: meer is beter. Probeer zo compleet mogelijk te zijn in je informatievoorziening, maar zorg er tegelijkertijd voor dat het geen lappen tekst worden. Technische kenmerken kunnen bijvoorbeeld beter los van de tekst als bulletpoints worden opgenomen, voor een prettig scanbaar geheel.

De producttekst is de plek om dieper in te gaan op alle voordelen van het specifieke product. Verplaats je in je bezoeker en geef bij alles wat je schrijft antwoord op de vraag ‘what’s in it for me?’. Dit betekent bijvoorbeeld dat je droge specificaties in de tekst achterwege laat, en ze in plaats daarvan formuleert als een voordeel voor de gebruiker. Richt je daarbij niet op wat het product kan doen, maar op het de winst – zoals tijdbesparing, geldbesparing of amusement – die het de klant oplevert.

Bedenk je alle twijfels die een potentiële koper eventueel over het product of de dienst kan hebben, en zorg vervolgens dat je ze allemaal wegneemt. Je kunt bijvoorbeeld in de productomschrijving alle eventuele vragen al beantwoorden. Een andere optie is om testimonia van eerdere kopers of gebruikers op de productpagina op te nemen, want sociaal bewijs is een krachtig overtuigingsmiddel. Vergeet niet om ook op je productpagina’s nogmaals alle relevante USP’s te tonen om alle laatste obstakels voor het converteren weg te nemen.

Overtuigd van copywriting?

De specialisten van Aspen Digital weten als geen ander hoe ze jou helpen met de gehele klantenreis, van optimale online vindbaarheid tot aan een hogere conversieratio. Klinkt de combinatie van SEO-content en copywriting je als muziek in de oren, maar geef je het liever uit handen? Onze contentspecialisten zijn experts in het schrijven van overtuigende SEO-content. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!