Je hebt er vast weleens van gehoord: ‘Black Friday‘ en ‘Cyber Monday‘. Twee algemeen bekende termen die hun oorsprong kennen in de Verenigde Staten. Alhoewel dit zijn oorsprong heeft in het commerciële Amerika zijn we in Nederland natuurlijk ook niet vies van het jagen op deals. In deze blog leggen we je uit wat deze dagen inhouden en hoe jíj er met jouw website of webshop op kan inspelen.

Hoe zijn deze dagen ontstaan?

In de Verenigde Staten worden de feestdagen in extreme mate gevierd. Dagen zoals Kerst zijn populair en het ideale moment voor families om cadeaus voor elkaar en jezelf te kopen. Black Friday is ontstaan als dé dag om te shoppen voor de feestdagen. Het is de eerste vrijdag na Thanksgiving en de eerstvolgende feestdag is dus Kerst. Dit is bij uitstek het moment voor de Amerikanen om hun aankopen te doen, zodat ze er op tijd bij zijn. De oorsprong van Black Friday komt uit de jaren ’50. Omdat iedereen op de vrijdag na Thanksgiving massaal de weg opgaat om hun kerstinkopen te doen leidt dit tot grote drukte op de weg, vandaar de naam Black Friday. Dus vandaar de naam. Op een gegeven moment is ook de maandag na Black Friday betrokken in de feestvreugde en werd bij uitstek dé dag om nieuwe apparatuur en digitale deals op de kop te tikken. Cyber Monday is de digitale Black Friday.

Het belang van deze dagen in Nederlandse commercie

Dat Black Friday en Cyber Monday de laatste jaren zijn uitgegroeid tot een soort nationale feestdag zag niemand echt aankomen. Toch is het een trend die zich de afgelopen jaren sterk heeft doorgezet. Als we het vergelijken met de voorgaande jaren zie je de trend ontstaan. In de periode van 2015 tot en met 2019 zien we jaar op jaar telkens een verdubbeling in het zoekvolume. Vorig jaar was het eerste jaar dat er een kleine daling was in november, maar dat kan alles te maken hebben met het jaar dat we gehad hebben. In november 2020 lag het totale zoekvolume voor de term ‘black friday’ rond de 1.000.000 zoekopdrachten. En dat is voor één zoekterm.

Het verschil tussen Black Friday en Cyber Monday

Black Friday en Cyber Monday gaan hand in hand. De vrijdag was de eerste dag en Cyber Monday is er later bijgekomen. Black Friday is een meer de dag voor algemene deals. Je kan dan ook deals vinden in alle mogelijk denkbare categorieën. Van auto’s en speelgoed, tot make-up en cursussen. Cyber Monday staat voornamelijk in het teken van het kopen van elektronica zoals televisies en game consoles, maar ook online producten, zoals online cursussen en eBooks behoren ertoe.

Hoe speel je in op deze drukte?

Nu denk je vast, hoe kan ik met mijn webshop gebruikmaken van deze feestvreugde om mijn sales te boosten? Een zeer terechte vraag waarop we je hopelijk in de juiste richting kunnen helpen. Wij zien de meeste kansen voor de volgende disciplines van online marketing:

SEA

Wil je op korte termijn schakelen en direct gebruikmaken van de grote zoekvolumes die de maand november kenmerken? Dan is het adverteren in de zoekmachine een hele goede stap. Je hebt er namelijk maar twee dingen voor nodig: een landingspagina en budget. Deze pagina hoeft niet per se goed vindbaar te zijn in de zoekmachine, zolang deze relevant is voor zoekopdrachten omtrent het thema Black Friday (en/of Cyber Monday) kan je er direct op adverteren en sales uithalen. De concurrentie is in deze periode hevig, maar de vraag naar goede deals is ook enorm groot. SEA is bij uitstek dus de beste manier om op korte termijn succes te hebben tijdens de Black Friday periode.

SEO

Waar SEA op korte termijn succesvol kan zijn, is zoekmachine optimalisatie meer een lange termijn oplossing. De combinatie met SEA is natuurlijk perfect, maar ook met SEO kan je via organische, en dus kosteneffectief, kopers naar je website toebrengen. Dit is wel iets waar je op tijd mee moet beginnen en we kunnen dan ook zeker aanraden er het liefst direct mee te beginnen. Daarnaast zijn er enkele dingen die je in gedachte moet houden:

  • Verwijder je pagina niet, deze kan je jaarlijks blijven gebruiken. Je bouwt er waarde op.
  • Verander elk jaar de insteek op de pagina om up-to-date te blijven, zoals van 2020 naar 2021.

CRO

Deze periode draait om de grote hoeveelheden bezoekers en zoekers. Om het meeste uit alle bezoekers te halen is het belangrijk het bestelproces te optimaliseren. Daar komt conversieratio optimalisatie om de hoek kijken. Er zijn verschillende zaken die je kan aanpassen om het de potentiële klant zo makkelijk mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan het menu om het navigeren makkelijker te maken, aan de bestelpagina om het bestellen minder pijnlijk te maken en aan de productpagina om zo makkelijk mogelijk te informeren. Genoeg te doen!

Dit is het moment om te starten

Het is nog geen november, dus je hebt nog even de tijd om een start te maken. Wij raden het zeker aan! Wil je dat we meekijken of meedenken? Twijfel dan niet en neem contact met ons op!